Få hästen uppmärksam på dej

Att få hästen uppmärksam att veta vad du vill från marken. Jag kan ta in bobben ur hagen utan att ens hålla i honom, han kan alltså gå lös in och ut från hagen. Men jag tränar även på att han ska vara uppmärksam på mänskor och att han inte ska gå över dom utan runt dom. Jag tänkte alltså skriva om det nu. Lägg en grimma på hästen och ett långt grimskaft, eller en repgrimma :) Du behöver inget spö här. Du går baklänges och tittar på hästen i början, sen stannar du och kollar hur nära hästen stannar eller om den fortsätter gå. Om det fortsätter gå provar du igen. Om den stannar berömmer du, och sedan fortsätter gå. Hästen ska ha blicken på dej och vara lugn och huvudet sänkt. Hästen får inte titta runt sej för då har du ingen kontakt och då funkar det inte.. Du kan gärna ha godis med åt hästen i fickan :) Du nöter på i skritt och stanna. Sen kan du prova släppa hästen och gå brevid hästen och gå framåt och stanna. Du får inte titta på hästen i detta fall, den ska känna att den kan lista ut vad du vill ifred. Du kan ha spö här Om du vill. Inget måste, jag använder inte spö.. Du kan lägga fram ett hinder någonstans, ganska brett som du kan gå över, men hästen ska inte kunna gå över det. Om hästen känner att den vill fram till dej för att göra något bra, måste den tänka ut, kan jag gå över ? Eller ska jag gå runt ? Om hästen går runt berömmer du för då har den tänk rätt. Om den går över provar du på nytt tills den går runt. Du kan även prova att springa med hästen om den är på allerten. Du borda kunna svänga åt båda håll och hästen följer efter. Sen avslutar du med att berömma massor och gör något hästen tycker är roligt, typ gå ut på en promenad snällt brevid utan att behöva sitta fast eller liknande. Mejla om det är något ni undrar över: [email protected]



Kommentera
Postat av: Therese

Tycker inte att det liknar ngn metod.. Horsmanship är den enda metod jag vet som det ingår att hästen skall följa efter en, men det känns inte direkt som en beskrivning av den metoden. Det stod inte vad man skulle göra om hästen skiter i en, vilket är förstahandsvalet för hästen förståss för då slipper den både fysisk o psykisk ansträgning.



Det är en hög med plankor m spik i och harvar o dyl vid bobbs ingång till hagen, där passar inte att ha han lös.



Du behöver inte heller utbilda honom inom hopp o dressyr, motionsridning, rätt hantering och grunderna är att föredra. Ni har massor att göra på grunderna, förtroende och respekt att tänka på i hundra timmar till.

2010-10-16 @ 09:15:49
Postat av: Malin

Therese: Jag går ju brevid Bobben, så om han går iväg när vi går in från hagen grabbar jag tag på honom och leder honom åt andra hållet ;) så han går inte in i brädhögen :)

2010-10-16 @ 19:58:14
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Therese

Nu undrar jag ännu mer, på vilket sätt skall hästen lista ut att du vill vara ifred, hur skall den veta att den INTE skall följa efter, hur ska den veta om den ska gå över eller runt hindret, om den går runt hindret har den ju inte följt dig.. Tryck enter några gånger i texten så blir den mera lättläst.

2010-10-17 @ 10:22:34
Postat av: Malin

Therese: De som jag inte skrivit i texten är saker jag inte kan beskriva, det är det sämsta jag vet... att förklara saker. Jag trycker på enter väldigt många gånger i ett inlägg men det händer inget..

2010-10-22 @ 21:41:49
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Klicka

E-postadress: (om du vill)

Din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0