Hiss eller Diss ?

Nu kommer det första hiss eller diss inlägget :)

Jag väljer att Hissa pelham bett.
Därför att:
Jag tycker att pelham bett är ett milt bett som vad jag vet inte gör ont på hästen. Hästen trivs bra med det trots att det är ett skarpt bett. Har inte ridit med det, men kan tänkas göra det. De flesta som rider med pelham bett eller ridit med pelham bett säger att det är ett jätte bra bett som är milt att använda på hästen. Skulle även kunna tänka mej använda ett sånt på min häst i framtiden :) Bettet funkar bra att ha på lite starkare ponnyer eller hästar som inte lyssnar så bra. Men prova med vanligt 3-delat först ;) Släng gärna in en kommentar och skriv din åsikt om bettet ! Det var min åsikt om Pelhambettet :)
Pelham Betsel :)

Kommentera
Postat av: Therese

Det är ju svårt att säga att "hästen trivs bra med det", alla är väll olika. Det hör inte till de milda betten heller. Då skulle nybörjare som inte har så bra kontroll på sina händer använda det.

2010-08-16 @ 21:50:58
Postat av: eve

hahahah dedär var allvarligt den sämsta hissen jag läst, seriöst malin, varför väljer du att hissa ett bett du aldrig ridit på? de är allvarligt.. fail? då vet du ju inte alls hur hästen går på det eftersom du aldrig känt hur munnen på hästen är när du int ridit på det.. först skrev du att det var ertt milt bett och sen skrev du att det var ett skarpt bett? pelham bettet är ett skarpt bett och jag säger som therese, alla ska inte rida pådet, inte för att vara elak mot dej nu malin men jag tycker inte att du borde hoppa med ett pelham bett, eftersom du aldrig ger eftergift åt hästen när du hoppar. jag menar inte nu att jag är skitbra och aldrig gör några fel, säger bara vad jag tycker efteratt jag läst ditt inlägg och sett dej rida & sett bilder å filmer



hoppas du inte tar d på fel sätt nu ^^

2010-08-17 @ 20:02:16
URL: http://eeveliiinaah.blogg.se/
Postat av: Svar från Fredrika till eve

Du sku skriva din åsikt om bettet inte trakkasera malin ^^

2010-08-17 @ 21:08:58
Postat av: Sharro

Min åsikt till Evelinas svar/åsikt till saken.

Bettet är lika starkt som alla andra bett. Giomed att om du är mild på handen så kan ju inte bette bli starkt men är du stark på hande så kan ju även ett tredelat vanligt bett bli starkt ?

2010-08-17 @ 21:31:06
URL: http://typsharro.blogg.se/
Postat av: evelina

sva till freddan: jag trakasserade inte malin, jag skrev vad jag tyckte och eteråt så skrev jag att ja hoppas att hon inte tar de på fel sätt.



svar till sharro: pelham är starkare än ett rakt bett/tredelat bett / ägg bett/2 delat bett och dom andra vanliga betten. men ja, även de svagaste bettet kan inverkan bli stark på om man är hård i handen eller rycker.

2010-08-17 @ 22:02:31
URL: http://eeveliiinaah.blogg.se/
Postat av: Svar till eve

om man läser igenom det så är det jävligt taskigt sakt av dig !

2010-08-17 @ 22:16:04
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Svar till Eve

ja, du skriver ju som om du är värsta proffset på rida och jag kan ingenting och är skitdålig :)

2010-08-17 @ 22:24:55
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: eve

svar till anonym och anonym, kan ni inte skriv a vem ni e för ja fattar inte vem som skriver vad nu xP ja skrev ju att nu menar ja inte att ja e bäst och aldrig gör några fel,



sådeså ;)

2010-08-18 @ 12:56:18
Postat av: Frida

Vad vill man uppnå med det bettet ?

För om det inte går att uppnå det med ett vanligt tredelat bett, så borde man tänka efter vad man gör för fel..

2010-08-18 @ 14:57:23
URL: http://puckotfrida.blogg.se/hastlivet
Postat av: Svar till eve

Haha fan va humor xD det var jag (malin) som skrev det senaste från hoppsmurfarna så vi är inte anonyma, jag har bara skrivit ett inlägg och det här är mitt andra

2010-08-19 @ 02:46:46
Postat av: emma

asså ja gtycker de e inget fel att skriva sånt! jag tycker man ska tro på sigskälv presic som maliin gör!;P

2010-08-20 @ 15:05:46
Postat av: Nina

Jag tänker hissa pelhambettet! jag rider det på min ridskole häst och jag dissar tredelat bett för jag ser hellre att man får ta små försiktiga förhållningar på pigga hästar än att man får slita och dra i munnen på en häst som inte vill lyssna, bettet kanske kan anses vara skarpt men det är det inte som att skälva trycket blir uppe i nacken på hästen istället för i munnen, i många fall så är ett vanligt tränsbett elakare än ett lite skarpare bett som du istället inte behöver ta i så mycket och trycket blir dessutom i nacken vilket uppmanar hästen att gå i form istället för att köra upp huvudet och bygga på sig en ännu större underhals men som sagt alla hästar är olika så du måste prova lite innan du hittar rätt:)

2011-06-12 @ 12:20:08
Postat av: Anonym

FEL! Det skadar hästens mun! Vanliga TREDELADE skadar! Om man har en stark häst är bettlöst ett bra sätt att lugna den på

2015-06-19 @ 14:19:28

Kommentera här:

Namn:
Klicka

E-postadress: (om du vill)

Din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0