Let's begin ;)

jahapp, då ska ni få en förklaring på hur jag menade med kommentaren på Ronjas & Elins blogg ! Jag gör så här: jag skriver till alla. Sen skriver jag svar till alla som kommit fram här under konfliketen ;) Jag vill inte att det ska vara såna här Onödigt saker att tjaffsa om här på bloggen ! Så om de inte angår er behöver ni inte kommentera, Det löses nog ut. Men det blir bara mer om såna som inte har ngt med saken att göra :)
-
Asså jag börjar med att erkänna att jag tog i en aning ! Jag tycker såklart det är bra att det är förändring bland hästarna och ni hittar den mer "arbetsvilliga" typen i hästarna. Asså de ni har å säga har ju n poäng & de ja har att säga har en poäng. Kolla på hoppryttare, deras hästar är mycket dressyrridna, mellan hindren gör de galoppombyten, ökningar och de brukar rygga innan de ska starta. Men då har det väldigt ofta starka bett :s  Dressyrryttare använder ju inte sej av hoppnig så mycket eftersom de satsar på dressyren. Jo, fälttävlanshästar hoppar myket och rids ut och har kul i skogen samtidigt som dom tränar.
-
De jag vill komma fram till ä att hästarnabehöver (okej kanske inte behöver men jag hoppas ni fattar :P) dressyrridas (i syftning på bob eftersom jag märkte på han att han är hoppare, då han har bra kontroll och fart mot hindret hoppar han med väldigt bra teknik) Men i syftning på Hnokki går det utmärkt att bara var skogsmullehäst. Ja det går utmärkt att rida massor med dressyr i skogen. Sen kom vi in på att rida hästarna i form. Det började ni hacka på mej för att jag sa att jag inte sett ngn av hästarna i form. Men när jag tänkte efter (jag är jäkligt glömsk) har jag sett att Jonna ridit Linus i form. lr ja han har iaf krökt på nacken, vet inte om han trampade under sej ^^ jag såg inte så noga på det :P Maggan har jag sett gå i form en gång då martina red henne. men det var på en volt jag såg att hon gjorde det :) Ni har inte så mycket till att säga att jag inte ridit mycket dressyr på Bob och jag bara far runt i skogen och rejsar. Då jag tränat dressyr på honom är ute på ängen i skogen ensam eller med freddan. Även i kungsö då jag tränade inför barbackacupen. Det var inte långa pass för att det var så varmt.
-
Jag hade ont om filmare och fotografer då jag red dressyr så df har ni inga bevis på att bob och jag tränade mycket dressyr och han började trampa under sej. Till en början var Bob väldigt lugn och bekväm av sej, ville inte riktigt ta skänkeln. Då sa therese att man kunde göra Bob känslig så jag provade. I början var han lite mot dressyren, det fanns ingen action. Jag lärde mej känna Bob mer och jag visste vad han tyckte var roligt. Han älskade nämligen tempoväxlingarna, så min taktik va så här: jag gör ngt som behövs tränas på (galoppfattningar) de va riktigt tråkigt. Efter han gjorde det bra fick han sina tempoväxlingar. Han kan bli Riktigt riktigt riktigt kort i steget och få en fin ökad trav. Bara man håller honom hela vägen får man en riktigt trevlig häst att jobba med i dressyr :) Det är bara att känna av gränsen på honom, oj nu hoppade jag på sidospår ^.^ Aja jag fortsätter nu :)
-
Elin: Som du skriver, kul att det löser sej med dressyrridandet med Marlene ! :) Men som du sa, hon är outbildad men kan galoppfattningar osv. Då ä hon ju grundutbildad :P Tänkt på dä ? :) Dudududu jag har inte sagt ngt om att det går att utbilda en häst på 2 minuter.. Lycka till med din träning med henne ! :)
-
Ronja: Jag förstår hur det ä och vart i samma situation ;) Jag har blivit ett dressyrfreak och rider df hästen mycket i dressyr (: Hoppas det löser sej och du får känna den underbara känslan då Bob verkligen jobbar och vill jobba med dej (:
-
Therese: Utan att ta i säger jag att det var onödigt att trycka i så mycket med en gång ! (jag vill inte vara dryg här, jag vill ju lixom reda ut det här^^) men du behöver inte hacka på mej det första du gör.. Du skrev tidigare: Malin ger tips till andra men inga till mej (hon tycker ju inte om mej) vad fick du för ändring ? Sen tackade du även för tipsen ? jag hänger inte med i ändringarna som finns i luften tydligen.. Jag har inte sagt ngt om at hästarna mår skit över att de inte blir så mycket dressyrridna. Jo det kanske det blir, inte vad jag märkt till iaf ;) Sen vet jag att du har haft hästar mycket längre än vad jag ngnsin kmr ha, jag tog in alla råd och tips av dej och det gick frammåt, men jag "byyte" inte kunskap från den jag lärt mej på sleipner till din ^^ Dä ä ju klart att man inte ringer till första bästa person som verkar hästkunnig. Anledningen till att folk vill rida hos dej (tror jag): det är jättemånga hästtjejer som rider på ridskola vill rida fler gånger i veckan och vill ha medryttarhäst och du vill ju ha medryttare till dina hästar, så dä ä ju klart att dom ringer, på samma sätt som jag gjorde :)
Anledningen till att jag byter "jag-dör-utan-dej-häst" är: asså jag byter inte bara "nu rider inte jag dej mer, jag kan inte älska dej mer" raket är fortfarande "my no1" Han har jag alltid älskat kommer alltid göra. Vi 2 lärde känna varan på ett speciellt sätt. Asså det är inte bara att älska en häst som är söt, det är lättare att veta att man gillar den om man känner den lite^^ Om du känner för att tjaffsa emot kan du ringa mej eller så ses vi ngn dag ;) Som sagt det är lätt att säga massor bakom dataskärmarna men inte lika lätt "face-to-face" En sak till: Känner du till gyllene regeln ? Som du vill bli behandlad ska du behandla andra :)
-
Mikkis: Jag ser inget syfte i att tjaffsa mot dej eftersom jag inte vet vem du är :) Åsikter är bra och jag lyssnar och läser gärna dom och tar inte illa upp ^^
-
Martina: Jag har aldrig någonsin jagat in Bob i galoppen ! Jag har gjort så många olika tempoväxlingar på honom så jag vet inte vad.. Jo det där med att jag lär ut saker, asså hur tror du dä ä att komma som tränare som ska träna ett ekipage, dom känner ju varken hästen eller ryttaren första gången dom ses lixom ^^ Jag lärde ut till Jonna & Freddan, jag känner dom båda och jag tkr dom utvecklats enormt, inte för att jag tränat dom. Jag var ju bara ett litet stödhjälp på vägen framåt ;) Tips har väldigt många fått av mej (: och dom verkar nöjda me dä och dom använder de fortfarande *nämner inga namn* Jag vill inte tjaffsa med dej heller :) Men om du säger att jag jagar in bob i galoppen. Jag har inte sett dej ge Index en ordentlig galoppfattning heller. Jo han e travare men ändå :) Ring om dä ä ngt (:
-
En sak till: Nör jag blev kaxig som kommentarsvar är för att jag är en sån mänska, om jag får Skit för ngt får den som gav mej det oftast tillbaka. Jag ändras väldigt lätt men har väldigt lätt att ändras till mitt riktiga jag, sen om jag fått tillräckligt med skit och rykten av en person får jag en sammanfattning av den personen (åt det dåliga hållet) så håller jag mej ditåt. Jag ändrar mej inte i första taget. Det har hänt ngn gång kanske att jag ändrat min uppfattning om folk, men det är sällan ! Just df:
-
Gyllene Regeln:
Som du själv vill bli behandlad ska du behandla andra

Om ngn vill prata mer om detta kan ni få mitt nummer av någon i stallet så ni kan ringa och tjaffsa vidare så ALLA får detta uppredet, vill inte ha massa nojs här ! ;) Freddan, tilde, Jonna, Emelina(tror jag) Therese (om hon har kvar dt) har mitt nummer fråga av dom efter det så borde ni få dt. Det ska vara Peace på denna blogg :)

Hoppas att detta sa er ngt :)
(hoppas ni orkade läsa)


Älskar er, vill inte att det ska va nojs här (: Även om de e skit här betyder ALLA mycket för mej (:

Kommentera
Postat av: Therese

Strongt gjort att reda ut o svara på allt på detta vis. Bra! Nu var jag inte ironisk, det har jag varit på vissa ställen. Känner inte att jag behöver/orkar kommentera destomera. Tror det frammgick att jag fick i nerverna och i denna stunden inte skrev på det finaste sättet. Lite mindre elak kunde jag varit då du ändå är en bit yngre. Så sorry för det onödigt dryga. Bloggen får gärna fortsätta precis som förr.



En annan grejj. Har aldrig varit med om en så omstridd/diskuterad häst som Bob, han är kändis ;)

2011-02-10 @ 22:47:48
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

Therese: Jag kände verkligen det här sista att jag behövde få fram allt som pågick eftersom det kändes som alla pratade om olika saker, haha :) Jag är van att ta emot skit :P

Haha jo, kändis börjar han nog bli (: det kan gå så om alla har olika inriktningar, haha :) Bara alla slipper bråka så e jag jätteglad :)

2011-02-10 @ 22:52:18
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Therese

Förstod inte helt: inriktningar.. jag tänkte mer på att han gick genom stan.. och att han också genom denna blogg är mer kändis. :)

2011-02-10 @ 23:22:15
Postat av: ronja

Fyfan alltså, nu blir jag sur. Hur tusan kan du veta att Bob inte VILL jobba med mig?

När jag började på honom fanns det jäättemycket att jobba på.

Han gick knappt att tränsa, han bockade, han gick rätt över folk, osv.

Känns inte som att det är så mycket Problem nu mer än lastningen.

På bara ett halvår har vi fått en massa gjort. Vi har byggt upp ett förtroende. Så nu kan vi börja med 'utmaningar' för mig, dvs Dressyren. Han har lärt sig att läsa av mig och jag han. Så med underbara människor som hjälper mig ska det nog gå bra!



"jag reagerade på att ni aldrig rider dressyr ?"

Haha sitter du bakom buskarna och kollar på vad vi gör eller? ;)

Bara för att vi la ut en film på när vi hoppa o rider i skogen, betyder det inte att det är det ända vi gör?



+ att om du inte orkar med det här 'nojset' så kan du ju hålla din mun stängd (tangentbord i det här tillfället). Eller så kan du ju skriva ett meddelande på facebook, så får du inga kommentarer av alla andra? :)

2011-02-11 @ 07:05:02
URL: http://ponnylyckan.blogg.se/
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

Ronja: vill du mej något, ring ;) orkar inte nojsa bakom datan ;)

2011-02-11 @ 08:03:41
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Emma

:)

2011-02-11 @ 13:45:04
URL: http://emmaliiina.blogg.se/
Postat av: ronja

Amen fyfan vad du orkar pallra. Det var ju trots allt ändå du som startade det hela så lite måste du ju kunna ta!

2011-02-11 @ 14:49:36
URL: http://ponnylyckan.blogg.se/
Postat av: Evelina

inte för att jag har med det att göra, men jag skriver min åsikt iaf.



du sa "jag har inte sett dej göra en ordentlig galoppfattning på index heller" till martina, sen skrev du "nog för att han är travare men endå.."



jag red in en travare, och har ridit massor med travare,ända sen jag var 4 år. travare är som vilka andra hästar som hellst och tar galoppskänkeln och någon har lärt dem den hjälpen.



och sen skrev du till Jonna "jag har visst sett dej rida linus i form, eller han krökte iaf på nacken, men vet inte om han trampade under sig"



enligt mej och vad jag har lärt mej går hästen i form först när den: höjer ryggen,trampar under sig,OCH går med huvudet i lodplan, alltså "kröker på nacken"



en häst går inte och "jobbar i form" alltså, jobbar,använder rätt muskler och använder kroppen som dom ska bara för att dom böjer nacken.



jag har inte påstått attjag själv är felfri, så de behöver ingen kommentera,tyckte bara att du uttryckte dej lite klantigt (:

2011-02-11 @ 17:06:39
URL: http://elitponnisarna.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag har INTE galopperat mycket på Index, de enda gångerna jag gjort det är för att jag har testat det, se hur han reagerar på det, för att jag själv ska få känna på hur han är i det. Jag har inte byggt vidare på galoppen då han ej har kondis och muskler för det ännu.



Evelina: När du var 4 år så hade du nog inte mycket att ta in då man inte kommer ihåg något före 5 års ålder. Men jag förstår att du ridit länge, mycket och många olika travare.



Men travare han ju ofta en tendens att "springa in" i galoppen då de är vara med att ta låånga steg i trav. Vilket betyder att om man tränar på annat än galoppen i början av träningstiden med en travare så lär galoppfattningar inte bli mycket svårare till skillnad från andra hästar.

2011-02-11 @ 17:34:25
URL: http://nordiinaren.blogg.se/
Postat av: Martina

vana*

2011-02-11 @ 17:35:04
URL: http://nordiinaren.blogg.se/
Postat av: Frida

Vill inte fightas, men martina jagar inte in Index i galoppen. De har tränat mycket och gått framåt en del. Det kan jag säga eftersom jag hjälpt henne/ridit med henne varje dag.



& även såg dig en gång, och då jagade du faktiskt in Bob i galoppen.



Som sagt, inget bråk, ville försvara Martina, eftersom ingen annan sett dem än jag, tror jag? Förutom när han var i Kungsö kanske någon såg dem.



Men tycker det var bra gjort av dig att skriva detta inlägg! :)

2011-02-11 @ 17:42:28
URL: http://puckotfrida.blogg.se/
Postat av: Elin

jag förstår inte nu... detta var först mellan malin & ronja,mig och tessi. Och varför måste ALLA komma och lägga sig i? det är väl ändå onödigt!

2011-02-11 @ 18:12:49
URL: http://flikkansomfotar.blogg.se/
Postat av: h

haha evelina,kom igen när du är 4 år ;) säger som martina,du kommer nog inte ihåg mycket,men skryt mera alla bryr sig :D eller not ;)

2011-02-11 @ 18:37:17
Postat av: Therese

Jag har en grejj på hjärtat, inte riktat till ngn.

Tycker det först o främst är viktigt att hästen möts på den nivå den är på, och att man satsar på markhantering o förtroende.

I ridningen är de flesta hästar här ridna väldigt kort tid av sitt liv, inte heller inridna av "proffs" utan ofta av barn eller mig på eller vid sidan.. Det har gått mycket långsamt fram och vi har inte stressat.



Tids nog märker man när hästen hittar sin balans o styrka och motivation i ridningen. Då är frammåtbjudning och låg form viktigt tycker jag. Hästen måste vara arbetsvillig och kunna bära upp ryttaren i avslappnad form/låg form. Dit har de flesta hästar här kommit nu..

Efter det behövs det ryttare som också kan göra övningar för att få hästen att trampa under sig mera, det är lite tyngre för hästen först och då krävs frammåtbjudningen.

I stora drag så ser det riktigt bra ut för hästarna här, de utvecklas ju faktiskt och ryttarna med.



I början avstod jag helt för att ta en ridlärar roll, men nu har jag fått träna mitt öga en del under sista året och vågar mer o mer komma med tipps o kommentarer. Men jag är lite blyg på det då jag absolut inte vill lära in fel eller verka märkvärdig, så jag säger oftast bara det jag är helt 100 på. Mitt lite tama ledarskap kan då ibland tolkas som att jag är osäker på min kunskap och "är ute på hal is". Ibland när jag ger "råd" och de inte tas på allvar kan jag bli lite låg, för då känner jag att jag behöver vara otrevlig för att förtydliga mig.



Ja, detta var lite sidospår, skulle behöva starta egen blogg men har inte lust med det :)

2011-02-11 @ 20:18:01
Postat av: Anna

Tycker verkligen ridsporten har gått överstyr.

Och detta med bloggar, där ungdomar tror dom är bättre än alla andra? Varför kan man inte bara leva?

Lev i nuet, det är vad jag lärt mig av hästar.

Tjaffsa inte om en massa dressyr hit och dit, hur naturligt är det egentligen? Visst, det är bra för hästarna att gå i form när man rider, om dom går rätt. Men lite överstyr det här?

Förlåt för att jag la mig i , men lär er av hästarna istället för att sitta här och tjaffsa.

:)

2011-02-11 @ 22:04:29
Postat av: Therese

Det var jättefint skrivet Anna!



När jag hämtat hästar hit och de frågar vad jag tänkt göra med dem, har jag aldrig haft ett bra svar. Har bara sagt: få dem att må så bra som möjligt. Vissa hästar älskar äventyr, att få uppleva nya platser, jobba hårt och visa upp sig. Andra vill bara ha ett lungt liv utan nojs. Så man får se vad hästen mår bra av egentligen och låta den styra vad den vill göra för att må bra.



Liknelse: barnet får inte äta vad den vill o behöver skyddas mot faror osv, men ser man en ådra av skapandelust och kreativitet innom tex bild el musik, mår den bäst av att detta område uppmuntras. Vill den satsa hårt och bli ngt stort krävs backupp hela vägen, eller bara bekräftelse o kärlek för när den gör sitt bästa utan att bli ngt stort.

2011-02-11 @ 22:32:04
Postat av: Evelina

håller med therese, de var bra skrivet av anna, vem de nu är^^



och när jag skrev att jag ridit varmblod sen jag var 4 år, gjorde jag inte det för att skryta, jag menade bara att varmblod är som alla andra hästar, kan vara lugna och fina och tillochmed kan bli RIDNA av 4 åringar,jag satt inte och åkte även fast jag var bara 4, jag fick lärs mig att rida lätt slalom osv, menade inte att skryta, synd att de uppfattades så. men enligt mej är varmblod bättre än mångamånga andra raser,älskar att dom är så lättlärda och villiga att arbeta!(:

2011-02-13 @ 12:12:07
URL: http://elitponnisarna.blogg.se/
Postat av: Martina

Dock så inte Index t.ex. ett varmblod utan ett kallblod.. kallblodstravare

2011-02-15 @ 16:50:23
URL: http://nordiinaren.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Klicka

E-postadress: (om du vill)

Din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0