Pessoabettet (repris)

Angående diskussionen om Pessoabettet igår kommer denna text igen. Så ni som sa att det är jag som förstörde Bob ska tänka om ! Läs genom texten & ta tillbaka det ni sa ...
-
Varför du aldrig mer vill rida på ett pessoabett!

Pessoabettet är från början ett körbett vars namn man använder idag kom genom att Nelson Pessoa (känd hoppryttare, far till Rodrigo Pessoa) började använda det. Något det talas om att han ångrat idag. Egentligen heter pessoabettet Dutch Gag vilket på svenska betyder Holländsk munkavle.

En vanlig missuppfattning

Många tror att pessoabettet är ett hävstångsbett - vilket är felaktigt. Pessoabettet har förvisso skänklar men ett hävstångsbett används med kedja vilket gör att det ger en hävstångseffekt, mycket logiskt. Hos pessoabettet å andra sidan finns det inget som stoppar ryttaren från att dra "för mycket". Den enklaste lösningen på det borde väl vara då att sätta på en kedja, eller hur? Dock är det som så att en kedja på ett pessoabett inte ger rätt verkan utan kedjan hamnar fel i jämförelse med exempelvis ett Pelhambett. Detta skulle då leda till en felplacerad kedja som kommer att klämma och nypa den tunna huden hästen har där.

Hur fungerar då ett pessoabett?

När du tar i tygeln sker detta: mundelen dras upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt. Alltså:
Det trycker i nacken genom att sidostyckena kommer att spännas och för att undkomma det kommer hästen att vilja sänka huvudet (i hästens nacke finns det otroligt mycket nerver). Om man jämför just den delen av bettets påverkan med ett vanligt tvådelat där sidostyckena istället slakar när du tar i bettet är skillnaden stor. Pessoabettet trycks även upp mot gomtaket och uppåt mot hästens tänder (då den vanligaste konstruktionen är tvådelad), vilket gör att hästen vill höja huvudet. Pessoabettet ger alltså dubbla signaler. Bettet kan göra hästen lam i hela kroppen för det klämmer på nerverna i nacken. Hästen börjar släpa med benen i marken och går efter ett tag kommer hästen förstöras i nacken.

Eftersom att det dessutom inte finns någon kedja dras bettet upp i hästens mungipa, utan någon begränsning. När detta sker kan hästen få sår- och tryckskador på gomtak, tänder och även mungipor. Nypskador är också väldigt vanliga då mundelen förflyttas långt på bettringen. Bettet är inte bra för tänderna på hästar därför att det rör sig så mycket i munnen och kan vid ett kraftigt/hastigt drag till och med slå sönder tänderna.

En annan väldigt viktig anledning till att inte vilja använda pessoabettet
är den uteblivna eftergiften. Vid all sorts ridning vill man kunna ge hästen en belöning när den gör rätt i form av en eftergift, även i munnen. Med ett pessoabett går inte det eftersom att bettet är överrörligt. Utan en eftergift går hästen heller inte i en ärlig form. För att ge total eftergift på ett pessoabett måste man släppa ut tyglarna helt och hållet vilket torde vara väldigt opraktiskt.

Hur reagerar hästen på detta?

Bettet kommer därmed få hästen att försöka komma undan bettets verkan och den kröker då på nacken. Att rida med ett pessoabett är som att skrika åt en döv. Varje hjälp du ger genom pessoabettet är betydligt större än du tror. Hästen kommer kanske till en början bli stum i munnen tills den slutligen väljer att "ge upp". För ryttaren kommer det knappt att kännas när man tar i tyglarna eftersom bettet inte har någon hävstång men för hästen känns det desto mer. Skulle man då ta tygeln till sej än mer så att man "har något i handen" kommer hästen ha hunnit känna bra mycket mer.

Skulle man då väl byta bett
är det inte ovanligt att hästen fått en "psykisk blockering" inför bettets inverkan. Antingen kommer hästen att vara så pass stum och "härdad" i munnen att ryttaren kanske väljer att betsla upp än mer eller så kommer den att gå undan även från det vanliga bettet av rädsla för att bettet kommer att trycka och göra ont. Hästen känns villigare och lydigare därför att den inte kan säga emot. Ju längre man använder ett pessoa, desto svårare blir det att betsla ner.

Eftersom att hästen kommer att dra sig undan för bettet får man heller inte ett ärligt stöd på bettet. Förändringar som man kan se på en häst som rids på ett pessoabett, förutom det jag nämnt ovan kan exempelvis vara att man märker av en förändring i hästens gångarter, hästen blir trippig i steget. Långa mungipor (bild ovan) är också något man ofta ser hos hästar som rids på pessoabett just för att det inte finns något stopp. Många hästar springer även och gapar till bettet för att undkomma smärtan. Signalerna som ges till hästen från pessoabettet är konfliktartade som jag nämnt tidigare vilket ger reaktionen hos hästen att den drar sej undan. Ofta ser man ponnyer/hästar som går bakom hand, med sänkt rygg och bakbenen "på andra sidan ridhuset". Pessoabettet ger summa sumarum spänningar i hästens kropp vilket aldrig är hälsosamt.

Och slutligen

Missbrukande av bett är aldrig bra men faktum är att pessoabettet aldrig är bra på grund av dess funktion och den reaktion och de skador det orsakar hästen. Ofta är det så enkelt som så att de som väljer att rida på pessoabett inte vet om dess funktion, man kan inte veta allt! En hästmänniska som förstått funktionen hos ett pessoabett skulle dock aldrig vilja stoppa det i en hästmun och jag hoppas att denna text givit dej den förståelsen

Texten är kopierad från ett kedjebrev!

Kommentera
Postat av: Therese

Verkar inte vara en vetenskaplig artikel. Man skall inte gå ut och kriga mott pessoa bett bara för att man fått denna text framför sig. Vad finns det för grund i dessa påståenden? Och varför använder folk just detta bett? Och varför har vi inte hört något om detta i vår närmiljö, typ av tränare eller läst i tidningar..

Kan inte börja kommentera enskilda fraser i texten, skulle bli så långt..

2011-01-09 @ 15:23:34
Postat av: mikkis

det är ALLTID delade meningar om allting, själv anser jag att det finns vissa hästar som faktiskt lyssnar bättre med pessoabett och så anser jag även att allt ovanstående är ren bullshit! man kan rida ett par gånger med pessoabett och se hur det fungerar på just den hästen, vissa hästar tar det riktigt bra och lyssnar och går i riktigt fin form medans andra hästar inte fungerar på det bettet alls, alla är trots allt olika individer med olika sätt.

2011-01-09 @ 15:29:07
Postat av: mikkis

får man inte ha en åsikt? eller varför togs kommentaren bort?

2011-01-09 @ 15:36:25
Postat av: mikkis

nä men nu syns de igen måste va mitt internet som sega :)

2011-01-09 @ 15:38:21
Postat av: Evelina

jag är emot bettet i ridning men inte i körning,de är ju trots allt gjort för körning från början



men tycker att texten är lite överdriven.

2011-01-09 @ 15:47:15
URL: http://elitponnisarna.blogg.se/
Postat av: Therese

Jo, precis, det är olika på hästar, bra sagt. Säkert har det gått igenom kontroller, veterinärer o andra borde bannlyst bettet redan annars, det är ju inget nytt bett. På något vis får jag för mig att det skulle vara sämre i körning eftersom man då känner av hästen mindre, borde vara lättare att hålla för hårt då. Men man märker förståss om hästen bromsar.. Kan be fredrika lägga upp en bett-specialare från ponnylyckan här, där det syns vad det finns för bett, och så finns det en del att byta med också..

2011-01-09 @ 16:05:30
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

Jag tkr det som står där stämmer.. Men om man lägger bettet i handen och "leker" att det är hästens mun. Då får man känna hur det vrider sej. Sen kan man tänka att sidostyckena trycker fram mot ögonen på hästen och samtidigt spänns tränset ner och då klämmer det på hästens nacke. Man skulle faktiskt kännas mer om man hade det i munnen fniss haha. Det stämmer faktiskt det som står där ;))

2011-01-09 @ 16:28:22
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Emilia

Själv har jag ju inte stött på någon positiv del av pessoa men stött på dem som ridit på det och ångrat sig men sen fått det att funka riktigt bra utan det. Slänger in en film här men det är om flera olika bett.

Egentligen finns ju allt med bett och det för att kontrollera hästarna man börjar fundera hur hästarna känner men det är ju mina funderingar och om någon anser att pessoa är ett bra bett så kan jag inte tvinga dem att ändra sig bara säga min åsikt.



http://www.youtube.com/watch?v=UT8xLu5hEjw



(Tug of War: Classical Versus Modern Dressage: Why Classical Training Works and How Incorrect Riding Negatively Affects)

En film(bok som jag anser verkar vara intressant som jag planerar att skaffa där finns ju forskningar och sånt men med alla bett och annat men det kan gå fel med alla bett egentligen.

Skulle vara intressant om man skulle kunna samlas och se filmen och sen diskutera mellan ögonen då det är lättare att reda upp missförstånd men det är min åsikt (:



2011-01-09 @ 16:35:54
Postat av: Therese

Hur går det med hästarnas nacke då när de leds i repgrimma och krånglar, tex fryser fast, stegrar, drar iväg, rycker bakåt. Jisses vad nackskador d sku finnas. Och lastningar där longerlinan dras ett varv runt frambommen..

2011-01-09 @ 16:43:11
Postat av: Emilia

Nu vet jag inte om det där var syftad till mig eller någon annan.

Men det du nämner är även saker som händer och repgrimman har flera nackdelar den också.

2011-01-09 @ 16:50:59
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

Therese: när en häst fryser fast är det egetnligen inte meningen att man ska stå å dra i den.. stegrar hästen så stegrar den. det flesta olyckor händer på ngn sekund bara, men att rida hästen på pessoa kan man ju göra i flera timmar. Att linda longerlinan ett varv runt bommen om man ska lasta är grymt precis som bettet, men man står inte och drar in en häst i transporten i en timme.. repgrimmor har jag alltid varit skeptisk mot... om en häst drar iväg tar det ju inte lika mycket på nacken som nosryggen tar emot.. jag fattade inte hur du menar där..

2011-01-09 @ 16:59:20
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Emilia

Repgrimman har sina nackdelar och fördelar som det mesta men det är väldigt kraftigt så man ska ju vara försiktigt sen så även på de flesta ställen så brukar det även stå att repgrimman inte ska vara på utan människas närhet eller vid lastning då det kan ge hästen riktiga skador.

Men alla har vi våra olika åsikter och det kan ju förändras med årets lopp.

2011-01-09 @ 17:06:00
Postat av: Emilia

Tror jag lämnar diskussionen här innan jag blir för på då jag har så starka åsikter.

Men intressant ändå att läsa då det finns mycket fel här i hästvärlden och det mesta som finns går att göra så fel med.

2011-01-09 @ 17:12:11
Postat av: Therese

Ja, jag kan förtydliga mig. Det var inte menat till ngn utan bara m tanke på texten.

Ja hästen får aldrig ha repgrimma utan upsikt, får aldrig bindas upp i den heller. Om en häst fryser fast är en metod att hålla ett jämt eller ökande tryck i grimskaftet och omedelbart då hästen lyft ett ben för att ta ett steg fram, skall eftergiften komma. Vid lastning gör jag ibland så att jag har en vanlig grimma under repgrimman, och tar av repgrimman då lastträningen är klar. Vadå malin "man står inte o drarin hästen i transporten en timme" mins du inte lastningen efter barbackacup?

2011-01-09 @ 17:18:13
Postat av: Emilia

Det är ju så och jag kunde inte undkomma att komma hit men.

Som många även varit inne och syfta på?

så är ju det viktigaste att hästen och man själv trivs med det, man får helt enkelt känna efter, sen senare känner man kanske att det går med ett annat bett eller utan vi alla utvecklas och väljer olika vägar och har olika åsikter.

2011-01-09 @ 17:34:18
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

Therese: det va inte jag som gjorde det, jag satt och tittade på ^^ men man ska ändå inte dra in en häst i transporten, alltså det jag menade man rider ju typ 1 timme, man står inte och drar in en häst i transporten en timme lixom.. man ger ju efter ?

2011-01-09 @ 18:15:37
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Fredrika - hoppsmurfarna

Det där fattade jag inte Malin om man väl börjat lasta en häst ska man ju inte ge upp? då blir ju allt sämre

2011-01-09 @ 18:19:43
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

De jag menar är: Att om man står å drar in en häst i en transport utan att ge efter, får ju hästen panik över att den är väldigt fast och inte kommer ngnvart. jag tkr det är sjukt mycket fel.

2011-01-09 @ 18:23:58
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Mikkis

Men det är ju trots allt så att om en häst skall lastas så ska den oxå lastas, man kan ju inte åka hem å lämna hästen kvar för att den inte kännde för att gå in i transporten :)

2011-01-09 @ 18:32:09
Postat av: Mikkis

ska en häst lastas så ska den lastas, man kan ju inte åka hem å lämmna hästen för att den bestämmt sig för att inte åka transport den dagen :) right? :)

2011-01-09 @ 18:44:16
Postat av: Mikkis

haha, ja blir tokig på det här, först står det att de inte funkade så skriver jag på nytt sen dyker det gammla upp mitt i allt, wooot? :)

2011-01-09 @ 18:45:32
Postat av: Fredrika - hoppsmurfarna

Så brukar det alltid vara för mig också :)

2011-01-09 @ 18:47:00
Postat av: Therese

Klokt skrivet Emilia. Hur många timmar tog den där lastningen riktigt? 6tim? Hur många "experter" kom int å la sig i/ville hjälpa? Malin var väll visst delaktig. Helt utanför ämnet här vill jag säga att mitt mål är att rida hästen m bara halsring eller utan ngt på alls. Och Stacey Westfall är min förebild, det är dock svårt att hitta tränare nära förebilder hät på ön som är duktiga på nh..

2011-01-09 @ 19:47:46
Postat av: Rebecca

Svårt att låta bli och skriva men det är ju kul att höra allas åsikter så ja..

Att pessoa bett ger dubbla signaler är faktiskt sant, men ett bett är bara så grymt som ryttaren låter det vara, altså kan i prinip ett vanligt bett och en sågande hand vara lika obehagligt för hästen. Jag tror inte att rida med pessoa är ''fel'' för det finns inget fel och rätt i den här sporten, miljontals anser att en häst inte ens ska behöva ha bett i munnen, medan miljontals har massor med utrustning på hästen. Jag tycker inte man ska rida med ett skarpt bett bara för att man inte kan kontrollera hästen, utan man rider på ett bett hästen trivs på och som man kan rida med mjuk hand på. Och vissa hästar passar faktiskt bra med pessoa, och då tycker jag inte det är nått fel med det. Jag vill ju komma lågnt i dressyr, och där har man ju både pelham och vanligt tränsbett, dock heter det ju bridong och stång där, men iaf. Jag vill bli ''ett'' med hästen oavsett utrustning eller inte utrustning, jag tror inte man har en bättre kontakt bara för att man kan rida utan grejer, utan man är bara lite mer specialiserad på just den saken. Så en ryttare som rider på pessoa kan i princip ha lika bra relation och samspel med en häst som en ryttare utan utrustning. Så tror jag, dock är det ju inte ofta man ser sånt då det oftast är sånna som håller mer på med NH som kommer till sådant, men somsagt, dom flesta älskar sina hästar och hästarna tycker om sina ryttare det bara visas på olika sätt, om det sen är en åker utan utrustning, dressyrbana, hopp eller fälttävlan tror jag inte spelar så stor roll :)

nu blev det lite lågnt hehe.. men äh (;

2011-01-09 @ 20:31:30

Kommentera här:

Namn:
Klicka

E-postadress: (om du vill)

Din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0