Tankar om min träning / ridning !

Önskeinlägg igen ;)
Min tanke inom ridningen och träningen med bobben är just att han ska komma i högre utbildning. Jag jobbar för fult och just nu kan man säga att han är i utbildningsläget LD/LC. Jag jobbar honom till Lb utbildning. Jag rider mest dressyr för att få honom att lyssna och börja tänka och lista ut vad det är jag vill. Just nu tränar jag mycket övergångar och tempoväxlingar för att han ska förstå vad framåtdrivande betyder och vad det betyder om jag stannar honom eller saktar ner. Det funkar väldigt bra. Min tanke är då att han ska lyssna & fundera. Precis som att vi får en uppgift som vi sedan ska fundera ut och fullföra. Jag ska snart ge honom svårare uppgifter så att han får tänka ännu lite mer, och att han ska förstå att ryttaren bestämmer och att han måste lyssna för att inte behöva upprepa, (vilket han tycker är jättejobbigt) han brukar fullfölja allting jättebra första gången. inom hoppningen ska han kunna hoppa allt utan att stanna. Han ska kunna bedöma avstånden rätt utan att det blir att vi kraschar genom hindren. Han ska kunna hoppa allt i olika vinklar oavsett hur hindret är byggt eller ser ut. Han tycker att plank hinder är läskigt exempelvis. Där han man redan listat ut min tanke. Inom ridningen är min tanke ungefär samma som i träningen. Fast ridning & träning anser jag inte att det är samma sak. Inom träningen lär jag bobben saker och inom ridningen repeterar jag dom och bara har det skoj. Skogsridning och uteritter anser jag är ridning. Min tanke inom ridningen är att Bobben inte ska behöva tänka på massa träningar och dressyr & hoppning och så, utan bara få omväxling och komma utanför ridbanan lite :) Nu vet du vad min tanke inom träning & ridning är :)

Kommentera
Postat av: Jonna<3Linusponnyn

Bra skrivet ;)

2010-10-15 @ 08:46:21
URL: http://jonnastolt.blogg.se/
Postat av: Malin

Jonna: Tack :)

2010-10-15 @ 12:22:08
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Frida

det är väl du som ska hjälpa honom att bedöma avståndet? :P för om inte du gör något åt det sitter du ju bara och åker häst :P så de är ju inte hans ansvar att ni kommer rätt på hindret

2010-10-16 @ 17:52:50
URL: http://puckotfrida.blogg.se/
Postat av: Malin

Frida: nej jag vet.

2010-10-16 @ 19:53:25
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/

Kommentera här:

Namn:
Klicka

E-postadress: (om du vill)

Din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0