Nu ska ja skriva en lista..

Om vad jag saknar ..

- Min underbara tid med Raket
- Den tiden då jag var liten
- Tiden med Carol
- Tiden med Baloo
- Tiden med Bob
- Att hjälpa till folk med ridningen (om ngn vill ha hjälp med ridningen kan ni fråga mej, HAHA xD)
- Tiden då skolan var lätt och jag hade någorlunda bra betyg
- Den tid vi sökte hus på landet och alla ville flytta
- Titta på alla små söta ryttare med sina små söta hästar ridandes på banan på ponnylyckan (:
- Det är så mycket så ja orkar inte skriva alla ;)



Kommentera
Postat av: S

får du inte fara till Ponnylyckan å titta då bara?

2011-02-04 @ 14:24:11
Postat av: ronja

Så här är det, nej jag rider inte så himla mycket dressyr. Dels för att jag inte KAN så mycket. När jag red på midgård red vi nästan bara uteritter så jag har ingen erfarenhet av dressyr. Jag skulle mer än gärna vilja lära mig mer. När vi rider på banan gör vi rätt mycket tempoväxlingar, volter och svänger lite hit o dit o kors o tvärs.

Och jag rider oftast med elin o marlene, och marlene hatar att rida på banan, men vi jobbar på det.

Jag har nog aldrig i mitt liv varit insatt i dressyr. Varför? jo, för att jag har ingen kunskap om det. Om du har lust får du gärna lära mig mera :)



(ursäkta råddig text, det är med att skriva texter är inte min grej)

2011-02-04 @ 15:24:59
URL: http://ponnylyckan.blogg.se/
Postat av: elin

så här är det från min synpunkt. Jag har ju ridit fleeeeeeera år på sleipner och kan en heeeel del inom dressyr och ridit det ganska mycket. men eftersom att marlene inte är utbildad något så är det inte så lätt att rida dressyr med henne. självklart så jobbar vi på det men tror du att det går att utbildad en outbildad häst över en natt? självklart inte. somsagt vi jobbar på det och marlene har nu börjat lita på mig och känna mig, det är därför vi nu kan börja rida på banan.



Kommer att börja träna dressyr med ronja & bob och lära henne mera!



(ursäkta lång kommentar)

2011-02-04 @ 17:02:32
URL: http://ponnylyckan.blogg.se/
Postat av: elin

roligt att du tar "förgivet" att vi bara rider i skogen och "lattjar". tack så mycket för det du! självklart rider vi dressyr men somsagt ronja kan inte mycket och sen kan inte marlene mycket. men ursäkta? ojj, även fast marlene är outbildad så kan hon ju galoppfattningar,tempoväxlingar,volter och när vi rider i skogen går hon till och med i form med mig. och vi rider kanske inte mycket på banan men vi rider mer och mer varje gång för att lära marlene att gå på banan också!

2011-02-04 @ 17:09:50
URL: http://ponnylyckan.blogg.se/
Postat av: Fredrika - hoppsmurfarna

Tror ni missförståt! Malin menar inte att ni inte rider på banan mera, utan hon är ju itne där längre och hon gillade och stå och titta när dom mindre rid på banan, hon vet ju inget nu hur ni rider och var ni rider :)

2011-02-04 @ 17:20:30
Postat av: Therese

Nej tack, vi tar inga råd från en 13 åring som inte har ngn koll alls på var i rankningen hon ligger i kunskap, lär någon annan stackare ditt blaha.



Eftersom bob behöver starkare rygg och Ronja inte ruder dressyr så rider Frida 3 dagar i veckan, till stor del för den saken.



Ta inte o tro en massa om hur vi rider. Du skämmer ut dig själv med ditt storsinta prat. Som om vi var ett gäng tio-åringar på gården som helt saknar vuxna o backup.



FEL det där om samspel, man kan ha ett jävla bra samspel m sin häst i hoppning i långturer också.



Marlene är o reagerar helt naturligt efter den ridvana hon fått och börjar nu hitta sin form o balans och även motivation för att ridas på banan, ett kvitto på den mjuka och fina hantering/ridning hon fått.



ALLA hästar här har blivit finare fysiskt och trevligare i lynnet sedan de kom hit, ett förjäkla bra kvitto det också på hur vi jobbar m hästar här. Förutom Bobs lastning som slintade den gång jag inte var med.

2011-02-04 @ 17:44:36
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

therese: jag vet nog vad jag snackar om när jag väl sätter igång ! du kan ju prova du att få ett bra samspel med en häst om du bara rider ut och hoppar, den dagen du får det ska du få ett rejält diplom av mej, handgjort dessutom ! i hoppningen och uteritterna behövs dressyr, om hästen inte kan ngt inom dressyr blir den bara tövlig ;) ohja, jag vet exakt vad jag snackar om och jag snackar inte saker i överkurs. Jag tror inte, Jag läser bloggar där dt står ungefär så här: "idag hoppade vi och det var superkul" och "idag red vi ut i skogen" jag läser typ inte "idag red vi dressyr och hästen lyssnade bra på min hjälper" Jag vet EXAKT vad jag pratar om ! de du tror om mej och min kunskap är fel, vi har olika inriktiningar på hästlivet & jag ändrar mej inte. Jag har inte sagt ngt om att ni gör så jäkla mycket fel i er hästhantering, det är snarare du som snackar massa överkurs du sjäv knappt kan, ohja jag har sett det ^^ Men som sagt prova det där med samspel inom hoppning och uteritter utan dressyr så får vi se hur bra det går ;)

2011-02-04 @ 18:03:15
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Frida

Vem har sagt att man inte kan rida dressyr när man rider ut? Det gör man hela tiden. Tempoväxlingar, serpentiner, småvolter, ja det mesta.

Och vem har sagt att man inte kan få ett bra samspel med sin häst om man bara hoppar och rider ut? Det är ju inte bara ridningen som spelar in, man måste ju handskas med hästen före och efter? Mycket bygger på det också. Eller har jag fel?

2011-02-04 @ 18:15:50
URL: http://puckotfrida.blogg.se/
Postat av: Therese

Orka jiddra med dig altså.



Men hör själv, att du tror att du kan mer än mig om hästar o ridning, finns det ngn som ser det rimmligt? Blir det inte löjligt?



En person som genuint intresserar sig för hästar, blåser inte upp sig och leker klok, vilka är det som följer en sådan?



Jag har underskattat mig kunskap hela tiden och blir alltid lika glad då folk frågar mig om saker för de tror jag kan hjälpa med ngt.



Det är skillnad på attityd o attityd, jag ringer inte den som gör bäst marknadsföring om sig själv, jag ringer den som jag hör mycket bra om.



Undrar varför det ringer så många hit och vill rida?

2011-02-04 @ 18:22:33
Postat av: Anonym

hej,hej lugna er lite här nu!

2011-02-04 @ 18:30:59
Postat av: Therese

Och undrar farför folk vill ha sina hästar här. Jag har inte ridit mycket på bana, brukar göra skänkelvikningar o alla rörelser jag kan på uteritter, tänkte ju inte på det tidigare. Jag läser mycket böcker, finns en bra bok om tipps på dressyrrörelser man kan göra i naturen, tror den heter "naturen som ridhus" finns på bibban.



Varför byter du "jag-dör-utan-dig-häst" hela tiden då Malin? Prova en ödmjukare kostym när du byter om. Sånt här jävla jidder gör mig förbannad, vilket kan hända ska vara poängen men ändå.

2011-02-04 @ 18:31:41
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

therese: har jag sagt att jag kan mer än dej ? nej just de ! nu e de så att jag är inte en sån som överskattar mej själv, jag är inte en sån som bara går fram till en mindre årig bara "du kan ju inget, jag fixar" om man e vuxen och tjaffsar om ngt sådant, e nt de löjligt ? (min åsikt) om jag va vuxen skulle jag tänka för mej själv "haha oj vad dom små nojsar" inte lixom bara "ääh va fan, det där måste vi skapa konflikt om" men det beror ju på person till person, jag är exempelvis inte en sådan som drar upp saker från grunden och bygger uppåt så långt de går tills man vinner.. jag kan gå hur långt som helst ;)man måste väl få reagera på saker och ting utan att bli nerhackad i skorna.. men tydligen..

nåja, jag orkar inte tjaffsa om detta längre, det är onödigt och man får inte ha åsikter om saker på sin egen blogg lixom.. om man nt gillar nåt kan man ju ignorera det eller skratta åt de ;) eller så påpekar man det..men va händer om man gör det, ma nblir nerhackad.



Tack för allt therese jag ska ALDRIG mer lägga mej i din gård och dina hästar ! ALDRIG ALDRIG aldrig igen, jag orkar inte bli nerhackad för att jag har åsikter och reagerar på saker (:

2011-02-04 @ 18:36:05
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

som sagt, ag ska låta er va ifred, ni kommer inte höra ett knyst från mej mer, hejdå ! :)

2011-02-04 @ 18:37:48
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: ronja

att man inte får ha åsikter på sin egen blogg? det var ju på vår blogg du började!!!

HAHAHAHA

2011-02-04 @ 18:54:29
URL: http://ponnylyckan.blogg.se/
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

ronja: ja, jag sa en åsikt som blev väldigt lång ^^ Sen började elin tugga mot mej & sen fortsatte therese, man får väl ha åsikter ? tack på förhand :) jag hjälper dej gärna om känner för att ta hjälp av mej ^^ (:

2011-02-04 @ 19:18:06
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Evelina

jag vet att jag inte är speciellt omtyckt av therese, men tycker att hennes åsikt låter vettig just nu iaf,



MIN åsikt är att du ska tänka på alla skogsmulle-ekipage som ALDRIG rider dressyr pga skador osv och annat, dom kan ju ha ett jätte-starkt band mellan häst och ryttare endå?



och i hoppningen, vilken häst skulle hoppa ens 50 cm? om den inte litade på ryttaren och inte lyssnade på hjälperna, ingen jag vet iaf, då hadde dom vägrat/sprungit dit de ville istället för att ta hjälperna.



när man värmer upp t.ex, (till hoppning då) brukar iaf jag jobba igenom sidvärtsrörelser och annat för att få hästen mjuk före hoppningen, DRESSYR är inte bara sporten,tävlingen i dresstyr, dressyr står från början för orden : lydnad,träning och sammarbete, man kan ju träna dressyr från marken, hund-dressyr osv, dressyr betyder inte bara att folk som inte kan ska såga ner hästen i en så kallad form.



( therese, jag menade inte att dina ryttare sgar ner hästarna i form, jag vet inte vad som händer på din gård eftersom jag inte varit där sen våren 2010, de var ju bara ett exempel!)



menar inte att kritisera någon,skriver bara min åsikt!, ursäkta lång kommentar x)

2011-02-04 @ 20:32:33
URL: http://elitponnisarna.blogg.se/
Postat av: mikkis

undrar förresten om skogsmulle hästar eller dressyr hästar är lyckligast?? :) runt,runt, runt på en jäkla bana dag in å dag ut eller en tur på en grusväg nånstans eller en härlig skogsritt eller en tur ner till vattnet :)

2011-02-04 @ 20:47:46
Postat av: ronja

håller med mikkis!

2011-02-04 @ 21:48:07
URL: http://ponnylyckan.blogg.se/
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

Eve: jag har aldrig sett någon ridit hästarna i form där... Och det brukade va så här när jag kollade på när alla skulle hoppa. Dom skrittar i typ 4 min, sen travar dom i ett par varv sen hoppar dom, jag vet inte hur det är nu. Mikkis: inte är det så att dressyrryttare inte rider ut ? ;)

2011-02-05 @ 10:24:12
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: Frida

2011-02-05 @ 11:05:48
Postat av: Mikkis

nää det har jag inte påstått heller, men inte är det heller så att de som hoppar och rider ut i skog inte använder sig av Dressyr!



2011-02-05 @ 11:54:50
Postat av: Mikkis

Å du har ett fruktansvärt nedlåtande sätt att skriva kommentarer på...

2011-02-05 @ 12:45:09
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

Mikkis: vad är det som är nedlåtande ? :) men det lät så på din kommentar att dom bara rider runt på en cirkel dag ut och dag in, eller du sa så...

2011-02-05 @ 13:53:53
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: s

varför inte ta allt irl istället för bakom dataskärmarna ?

2011-02-05 @ 13:56:13
Postat av: Therese

Malin: När man inte riktigt har sitt på det torra, ska man kaske vara tyst. Eller vill du att jag skriver hur du rider?



Linus går alltid i form, hnokki går ofta i form, Exit rider jag i form, Marlene har just hittat balans o styrka för att gå i form.



Jag har ridit mest western och där tar man inte ner hästen i form med tyglarna, det är balans, följsamhet, kräver styrka av hästen och man kan sammla hästen utan att dra den i munnen med hjälp av olika vningar/rörelser. Ingen här har på ngt vis fått några negativa följder av sättet de ridits på.



Av alla ryttare här så red du dig ut härifrån kan man säga, så kanske det är bitterheten som gnylar?

2011-02-05 @ 21:00:02
Postat av: Jennifer.A

Exit har jag ridigt lite i form

2011-02-05 @ 21:19:12
Postat av: S

men är det inte lite omoget av en vuxen att sitta och kommentera hennes ridning då? therese du ska väl vara vuxen och malin ska vara en tonåring ?

2011-02-05 @ 21:35:37
Postat av: Anna

Pärla har precis börjat hitta balans och börjat gå riktigt fint i form , och inte barra tidvist.

Och jag har ridit 'ordentligt' en ända gång då jag var till Ämnäs med henne och tränade och då gick det jättefint. Annars har jag bara ridit på vägarna, och förut gick det att rida på en liten volt i en hage.

Och det har gett otroligt mycket resultat!

Även fast det knappt går att gå på vägarna då det är glashalt, och i hagen är det jätte hög snö så där vågar man inte heller lägga sin fötter.

Och detta har vi INTE åstadkommit genom sågning.

Okej, jag ska väl inte lägga mig i nu men det är nog rätt sant det Therese säger :)

Och hon har börjat sänka sig lite mer nu när man bara går ut och går och hon travar bredvid, så uteritter har helt klart lönat sig :)

2011-02-05 @ 21:37:38
URL: http://dreamcatcherz.blogg.se/
Postat av: Therese

Jo, jag har tydligt i nerverna. Jag måste få försvara mig o min verksamhet. Det kan ju hända att ngn går och tror på det Malin skriver också, känner jag.

2011-02-05 @ 21:44:23
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

"men är det inte lite omoget av en vuxen att sitta och kommentera hennes ridning då? therese du ska väl vara vuxen och malin ska vara en tonåring ?" den här meningen eller frågan är precis vad jag tycker och tänker ! Som sagt, JAG jag just JAG har inte sett ngn av hästarna ridits i form, jo Linus då jonna ridit.. Det är vad JAG sett, vad jag sett är sett av mina ögon och jag ljuger inte ! Vad jag inte sett skiter jag i. Therese: du behövde ju inte skapa nån jäkla konflikt av det här ! Det är onödigt tkr jag, MIN åsikt.. Av att jag reagerade på en sak på ronjas och elin blogg är ju inget man måste göra en ORDENTLIGT STOR GREJ av lixom. Jag red nog fan inte ut ngnstans jag heller. Jag slutade för jag orkade inte mer helt enkelt ;) jag orkar inte ta det igen.. Men jag orkar inte tjaffsa med er längre. om ngn orkar fortsätta är det upp till er. Det jag säger är satan inget påhitt ?! Jag pratar inte mer om vad jag har kunskap till ! Jag må va liten, men jag har rejält med kunskap ;) HEJDÅ !:D och om ni nu har så stora problem med det kan ni ju skita i att läsa bloggen ;)) ceeya ;)

2011-02-05 @ 22:18:30
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: ronja

Först säger du att du aldrig sätt någon av thessis hästar gå i form. Men sen klämmer du ändå ur dig att du sett linus? :)

"vad jag inte sett skiter jag i"

Så, om du inte SETT hästarna gå i form, då är du helt säker på att dom aldrig gjort det?

Och om du inte vill ha konflikter, varför börjar du då skriva en massa SKIT på vår blogg då? tänk lite innan du börjar agera.. ;)

Om du vill få nånting sagt kan du ju säga det till mig istället för att skriva en kommentar. Det var ju trots allt du som startade alltihop.

2011-02-05 @ 22:46:40
URL: http://ponnylyckan.blogg.se/
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

jag skrev en reaktion ? det är inte skit lixom.. nu ä de ju nt så att jag träffar dej ^^ och ja va nt inloggad på fb då jag kollade ^^

2011-02-05 @ 23:26:58
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: mikkis

nej usch malin, jag känner inte dig men vad jag får för uppfattning av dig genom den här bloggen är inge vidare.... och jag tycker att Therese har all rätt i världen att säga sin åsikt när det gäller hennes hästar och verksamhet. Hon har mitt fulla förtroende när det gäller Gandur. och när du påstår att du kan så himla mycket så är det konstigt att du inte visat de, det enda du visar här är total okunskap, man skall kunna ta kritik och lyssna på vad andra har att säga. Jag själv är en typisk "bush rider" och jag lyssnar alltid på andras tips och råd och tar tacksamt emot dem, jag börjar inte käfta emot om jag tycker de är helt åt helvete jag bara låter bli att använda mig av de tipsen. Du bör jobba på din attityd och kanske skaffa dig en egen häst som du bestämmer över så andra slipper ditt bull shit.

2011-02-06 @ 01:31:29
Postat av: Frida

Hm, red du någonsin Bob i form? Näej, ingen bild, ingen film, ingen tävling har jag sett dig lyckats med det.

Då kanske du inte ska säga något om att hästarna ska gå i form

2011-02-06 @ 18:06:01
URL: http://puckotfrida.blogg.se/
Postat av: Malin - Hoppsmurfarna

Frida: jo faktiskt så har jag ridit bob i form ! Det var inte så ofta ngn filmade eller fotade mej. Med en tanke på att bob inte har så mycket till utbildning så e jag nöjd över de steg han gått i form med mej

2011-02-07 @ 08:23:14
URL: http://hoppsmurfarna.blogg.se/
Postat av: amanda

Lilly har också gått i form med mej ^^

2011-02-07 @ 19:34:16
URL: http://trollshettisarna.blogg.se/
Postat av: Emma

Amanda: Jag tror att jag var med då för att jag har någge minne av att du och lilly gick i form..eller så drömmer jag xD

2011-02-09 @ 18:33:34
URL: http://emmaliiina.blogg.se/
Postat av: Martina

Jag har sett dig rida, jag har aldrig sett dig fått Bob i form. Jag har inte sett dig testa tempoväxlingar, halvhalter, halter, rida på olika böjda spår (träna böjning) , ställa eller ngot liknande.



Det enda jag sett är att du har jagat in Bob i galopp, och försöker galoppera snabbt, aldrig att du försökt korta galoppen eller ngt.



Sen det här med outbildade hästar, en bra början med outbildade hästar är att rida ut, det är en bra början för att hästen ska börja lita på ryttaren. Det är svårt att utbilda en häst, det ska finnas tillit för det första, sen ska det byggas muskler, det tar så lång tid, och hästen ska bli mjuk i kroppen för att kunna gå i form. Dessutom finns det ingen som rider hos therese som har ridit så länge där så att hästarna har full tillit ännu.



Du skrev i inlägget som att du kan lära ut saker till andra, det kan du inte, så länge du inte känner hästen, ryttaren och hur dom jobbar tillsammans så kan du absolut inte lära ut något. Alla kan ge tips men inte lära ut, sen om det funkar för hästen o ryttaren är en annan sak.



+ att bara för att man är vuxen betyder det inte att man inte kan säga sin åsikt. Som du betedde dig med bob hos therese så har hon all rätt i världen att säga som hon gör till dig.



2011-02-09 @ 20:32:27
Postat av: Anonym

men säkert att du har fått lilly att trampa under sig ordentligt, höja ryggen osv. hon böjde säkert bara lite på nacken :p

2011-02-10 @ 21:38:44

Kommentera här:

Namn:
Klicka

E-postadress: (om du vill)

Din blogg eller hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0